Інфо

Як пережити батьківські збори та не зійти з глузду: поради медіаторки

Батьківські збори у школах і садочках донині не втратили своєї актуальності, й все так же наводять жах як на дітей, так і на їхніх батьків. Вже дорослі мами й тата ніби роблять крок в минуле: все ті ж емоції, переживання, стрес....

Налагодити ефективне спілкування під час батьківських зборів важливо не тільки для вчителя, а й для батьків. Як зробити цей процес максимально комфортним для всіх його учасників? На найпоширеніші запитання батьків стосовно шкільних зборів відповідає сертифікована медіаторка, партнерка Commercial Mediation Group (CMG) Дарина Хорошковська.

Як діяти, коли намагаєшся пояснити решті батьків класу, що їхні дії неправомірні, порушують купу норм закону, але їм усе одно хочеться... відремонтувати клас/купити телевізор/запросити аніматорів…

Що робити, коли батьки інших дітей несправедливо жаліються на мою. Наприклад, за те, що вона озвучувала свої погляди щодо витрат на випускний, вибору предметів тощо. Як коректно відстояти свою дитину?

Якщо вчителька поводиться некоректно: вимагає ремонту в класі, нової техніки тощо, як ввічливо вказати їй на її неприйнятну поведінку? І якщо так поводяться батьки, що робити вчителю?

- Насамперед, варто запитати самого себе та інших: чому насправді мені/вам це важливо? Бажання одних батьків оздобити клас додатковими благами, скоріш за все, продиктовано бажанням покращити навчальний процес і, можливо, вони і не знають альтернативних шляхів зробити це, окрім збору коштів з самих батьків. Для інших батьків, припустимо, важливо дотримуватися норм закону і показувати в цьому приклад й своїм дітям, це так званий процедурно-правовий інтерес. Чесно відповівши один одному на питання, чому нам це важливо, можна спробувати знайти варіанти, які об'єднують інтереси конфліктуючих сторін.

Наприклад, додаткове оздоблення класу можливо реалізувати завдяки бюджетним коштам через законні процедури. Головне – це відділяти людей від проблеми, утримуватись від взаємних звинувачень і претензій, і почати говорити про істинні інтереси.

На батьківські збори прийшла лише частина батьків. Чи можете ви разом вирішити якісь питання, які стосуються всього класу?

Одні батьки починають перекрикувати інших, щоб донести свою позицію. Як реагувати?

Як уникати і вирішувати конфлікти, коли інші батьки не хочуть чи не сприймають дитину з інвалідністю у класі своїх дітей?

- Позиція неприйняття дитини з інвалідністю може бути просто верхівкою айсбергу, під якою ховається, наприклад, страх за безпеку власної дитини, тривога через нерозуміння. В такому разі важливим питанням може бути: "Що вам допоможе зменшити ваше відчуття небезпеки?". Можливо, додаткова інформація про захворювання чи тренінг, як поводитися з такими дітьми тощо.

На прохання організуватися і разом щось зробити в межах закону – написати якийсь проект, написати звернення, більшість батьків кажуть: ми зайняті, хай батьківський комітет робить. Як діяти активним батькам?

- Брати і робити! А взагалі, спробувати поставити себе на їх місце і змоделювати, чому ці дії можуть бути важливими чи навіть вигідними для них та їхніх сімей. Якщо відносини довірливі, запитати про це прямо. Коли ми апелюємо до інтересів і потреб інших людей, тоді ось такі необхідні додаткові зусилля, як написання звернення, набувають змісту і домовлятися стає легшим.

Яку стратегію поведінки обрати на батьківських зборах, аби не бути "вискочкою", але щоб до твоїх слів прислухалися?

- Негативне сприйняття будь-кого з батьків як "вискочки" формується насамперед через ефект несподіваності. А батьківські збори, як і будь-які групові дискусії, потребують певного, нехай і неформалізованого, регламенту. У відсутності правил взаємодії збільшується рівень і тривоги учасників. Наприклад, будь-яка медіація починається з пояснення процедури та принципів, базового понятійного апарату.

Отже, на початку важливо проговорити (бажано прописати), як ми структуруємо наш час і роботу під час зборів, в якому порядку виступаємо, скільки часу виділяємо, як фіксуємо результат обговорення, можливість відеозапису, візуалізації тощо.

Коли процедура прозора і зрозуміла, такі виступи не мають викликати спротиву, адже цього можна очікувати. Якщо говорити про перспективу прихильності інших батьків до озвученої вами думки, то люди "включаються" охоче, коли вони розуміють, для чого це і чому це може бути для них важливо.

Які теми краще не підіймати на батьківських зборах?

- Найкращий варіант: всім батькам відверто поговорити про це на початку і домовитись, записавши це в умовний регламент.

Якщо з будь-яких причин цього не відбулося, задайте собі питання, що б ви самі не хотіли обговорювати в присутності інших? Такі питання, наприклад, як індивідуальна успішність, психологічні аспекти окремої дитини, діагнози тощо.

Чи потрібно перед зборами чітко встановити якісь правила? Наприклад, ми не говоримо про гроші і не обговорюємо персоналії дітей привселюдно?

- Потрібно і дуже. Детальніше у попередніх двох відповідях.

Вчитель перед усіма батьками починає критикувати мою дитину або групу дітей. Як реагувати?

- Можна ввічливо зауважити, що це конфіденційна інформація і ви б раділи про це поговорити тет-а-тет після зборів, не займаючи час для питань групової важливості. Детальніше про взаємодію - у відповідях на 4 і 5 запитання.

Ви відмовилися здавати гроші на нові штори, і вас починають ображати у батьківській групі у Viber. Ви приходите на збори і хочете цю ситуацію якось вирішити. Як?

- В таких ситуаціях в пригоді стають навички ненасильницької комунікації (ННК). Можливість відверто висловитись про свій стан і дати іншим зрозуміти, що ця ситуація шкодить вашим інтересами і потребам, озвучуючи прохання, а не претензію, до інших.

Це метод, який не порушує умовних кордонів інших особистостей, і в той же час дозволяє вам і не зраджувати самого себе.

Рекомендую почитати книгу Маршала Розенберга "Мова життя. Ненасильницьке спілкування" і вчителям, і батькам.

Вас не влаштовує поведінка класного керівника, не подобається, як він ставиться до дітей: ображає, нарікає на них. Чи можна якось цю тему підняти на батьківських зборах?

- Тут дуже важливо чесно відповісти собі на запитання, з якою метою і якого кінцевого результату я хочу насправді досягти? Відповідаючи на ці питання, виникають різні варіанти дій. Якщо вам важливо, щоб в подібних ситуаціях вчитель звернув увагу на це і проявлявся по-іншому, можливо, ефективніше дати об’єктивний зворотний зв'язок тет-а-тет вчителю по конкретних випадках.

Батьки з різних сімей починають сварку: звинувачують дітей один одного в булінгу. Як заспокоїти батьків?

- Булінг – серйозна проблема, але навряд чи батьківські збори є ефективним інструментом. В цих питаннях необхідно залучати допомогу шкільного психолога, службу шкільної медіації у разі її наявності і розглядати конкретні випадки з безпосередніми учасниками.

Джерело: Українська правда. Життя