Послуги медіації в Україні
Медіація - це мирна і творча процедура вирішення конфліктів, в яких сторони, активно беручи участь за допомогою посередника (медіатора), створюють прийнятне всім сторонам вирішення спору. У медіації використовується Гарвардська концепція win-win (виграти-виграти) та трансформаційний метод. Трансформаційний підхід працює на повну силу тоді, коли люди поводяться з собою або іншими інакше, ніж раніше, наприклад сперечаються по-іншому, ніж раніше, і тим самим набувають нових соціальних навичок, на передньому плані яких стоять дві основні цілі:
- з одного боку - підтримка, надання шансу висловити та сформулювати власні інтереси, потреби, бажання та разом з ними все, що нас спонукає, що має бути врегульовано;
- з іншого боку - визнання, схвалення взаємних інтересів, бажань, цілей, готовності, можливостей вибору, ресурсів як внутрішніх резервів тощо.
Бізнес медіатори в Україні
Учасники процесу бізнес медіації самі встановлюють межі поваги один до одного і це сприяє неперетворенню переговорів у фарс, образи і порожній, безрезультатний процес. Не наставляючи і не оцінюючи, емпатичний (протилежність апатичному) посередник, яким є бізнес медіатори в Україні, звертає увагу лише на погляди, уявлення, інтереси та цінності учасників. Результат такої форми переговорів в процесі послуг медіації - зняття напруги, зменшення страху та агресії, трансформація егоцентричних позицій у конструктивне, всім сторонам прийнятне та вигідне рішення. Коли створюється доброзичлива атмосфера або переговори завершуються результативно, нерідко учасники переживають натхнення, у них відкривається внутрішня мудрість, вони навіть відчувають катарсис як фінал порятунку від непомірної емоційної ноші, полегшення.
Часто конфлікт як наслідок виникає лише тому, що сторони не знають, як вирішувати проблему, а не тому, що не хочуть. Звернення до посередника медіатора є цивілізованим кроком, який показує, що сторона/сторони не можуть покластися на свою окуповану емоціями об'єктивність і насправді наповнені добрими намірами, спільними силами мирно знайти рішення, яке вигідне для обох сторін. Сторони розуміють, що їхні власні дії привели в глухий кут, їм необхідний "зовнішній третій".
Послуги медіації для бізнесу
За допомогою послуг бізнес медіатора, зменшивши емоційне навантаження і самі активно беручи участь, сторони конфлікту можуть прийняти найкраще до їхньої індивідуальної ситуації рішення, ніж це без їхньої участі зробив би, наприклад, призначений суддя. Особи, які взяли участь у вирішенні конфлікту, почуваються відповідальними за результати та виконання угоди.
У бізнес медіації не доводять вину та не оцінюють вчинки у моральному аспекті. Робота орієнтована причини конфлікту, які найчастіше бувають суб'єктивними. Ефективна бізнес медіація - це не одностороннє рішення, коли виграє пан "А", а пан "Б" пише сценарій "Помста пану А".
Закон про медіацію та фундаментальні принципи:
Процедуру медіації становлять 4 базові принципи.Добровільність. Це означає, що сторони спору добровільно прийняли рішення обговорити ситуацію, що склалася, і спробувати знайти прийнятне рішення.
Рівноправність. Обидві (всі) сторони мають рівні права бути почутими, поділитися своїм баченням ситуації, емоціями та брати участь у ухваленні рішення.
Нейтральність. Цей принцип означає, що посередник у вирішенні спору (медіатор) є нейтральною особою, яка не підтримує жодну з позицій сторін, не є ні обвинувачем, ні адвокатом, ні суддею, а лише допомагає зберегти рівноправність сторін.
Конфіденційність. Медіатор зберігає конфіденційність під час процедури медіації та у майбутньому.
Також усі учасники процедури медіації беруть на себе відповідальність. Сторони спору - за активну участь у прийнятті рішення та виконанні досягнутої угоди, медіатор – за підготовку переговорного процесу та дотримання названих 4 принципів.
Медіація контрактів і проектів є превентивним заходом можливих конфліктів. Команда медіаторів не лише допомагає скласти реалістичний та здійсненний договір, а й бере участь у ефективному його втіленні.
Послуги медіації надаються також при реалізації великомасштабних проектів, таких як будівництво стадіонів, аеропортів, енергетичних об'єктів тощо. Команда медіаторів і фахівців з управління проектами виконує роль нейтрального учасника, займається модерацією комунікації між замовниками, підрядниками, субпідрядниками і постачальними організаціями, встановлює і своєчасно реагує на проблеми комунікації й виконання зобов'язань, допомагає сторонам уникнути виникаючих суперечок і можливих судових спорів, що виникають через зупинення реалізації проекту. Заналом, процедура медіації в бізнесі в усьому світі визнана найкращою альтернативою судовому розгляду.